Sprawdzone sposoby na zwiększenie odporności

2022-02-25

Silny układ odpornościowy potrzebny jest nie tylko do ochrony przed bakteriami i wirusami. Pełni też wiele innych funkcji, od których zależy utrzymanie zdrowego organizmu. Kilkoma prostymi sposobami możemy wspomóc jego pracę.

Sprawdzone sposoby na zwiększenie odporności

Polecamy

Jak zwiększyć odporność organizmu? Sprawdzone sposoby

Na odporność organizmu wpływ mają zarówno czynniki niemodyfikowalne, takie jak wiek lub predyspozycje genetyczne, jak również czynniki, które zależą od nas samych. To właśnie one w głównej mierze decydują o tym, jak silny jest układ odpornościowy. Jak wzmocnić odporność organizmu? Co oddziałuje korzystnie na komórki odpornościowe, a co im szkodzi?

Spis treści:
Do czego jest potrzebny silny system immunologiczny?
Co nie sprzyja wzmacnianiu odporności?
Jak zwiększyć odporność organizmu?
Preparaty na wzmocnienie odporności

Wzmocnienie odporności - dlaczego jest tak ważne?

Układ immunologiczny kojarzy się głównie z ochroną przed infekcjami, których źródłem są wirusy lub bakterie. Rzeczywiście, jest to jedna z wielu jego funkcji. System odpornościowy warunkuje zdolność organizmu do rozpoznawania obcych i szkodliwych czynników. Chroni przed wnikaniem chorobotwórczych grzybów i pasożytów. Zwalcza zanieczyszczenia dostające się do organizmu i różnorodne toksyny. Do zadań układu immunologicznego należy też rozpoznawanie komórek nowotworowych i ich likwidowanie. 

Odporność organizmu jest kluczowa dla zachowania zdrowia. Zaczyna się ona kształtować już w czasie życia płodowego. To właśnie od tego, jak silny jest układ odpornościowy, zależy m.in. częstość zapadania na różnorodne infekcje i ciężkość ich przebiegu. Do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu potrzebujemy sprawnego układu immunologicznego. Na jego pracę przede wszystkim wpływa prowadzony styl życia. Pewne czynniki oddziałują negatywnie na odporność dziecka i dorosłego, a inne mogą wspomóc jego działanie. 

Co nie sprzyja wzmacnianiu odporności?

Brak snu, a właściwie jego niedobór, jest jednym z czynników, przy którym ludzki organizm nie jest w stanie odpowiednio się regenerować. Niedostateczna ilość lub zła jakość snu powoduje, że jesteśmy przemęczeni i osłabieni. W dużej mierze wpływa też na złe samopoczucie. Niedobór snu zaburza prawidłowe funkcjonowanie komórek układu immunologicznego. Zwiększa podatność organizmu na infekcje, a także na rozwój procesów nowotworowych. Drugim, nie mniej ważnym czynnikiem, zaburzającym pracę systemu immunologicznego jest długotrwały stres. Negatywnie na odporność wpływa też alkohol, dym tytoniowy, narażenie na zanieczyszczenia środowiska i częsty kontakt z substancjami toksycznymi. Brak ruchu również nie pozostaje bez wpływu na odporność organizmu. Podobnie jak spożywanie niezdrowych, przetworzonych pokarmów o niskiej wartości odżywczej. Dieta uboga w witaminy i składniki mineralne, a jednocześnie obfitująca w cukier, tłuszcze zwierzęce i sól upośledza pracę komórek systemu immunologicznego. Prowadzi do nadwagi i otyłości, która z kolei zaburza również równowagę hormonalną organizmu i inicjuje stany zapalne w jego obrębie.

Jak poprawić odporność organizmu?

Istnieją skuteczne sposoby na wzmocnienie odporności. Fundamentem silnego układu immunologicznego jest zdrowa, zbilansowana dieta. W celu wzmocnienia odporności konieczne jest stałe dostarczanie wszystkich potrzebnych witamin i składników mineralnych. Niedobór wielu z nich zaburza odporność i uniemożliwia efektywną walkę z patogenami. Prawidłowa dieta powinna zawierać jak najwięcej świeżych warzyw, a także owoców, produktów pełnoziarnistych i ryb. Warto regularnie spożywać też orzechy i nasiona. Zdrowy sposób odżywiania się dodaje energii, pomaga usunąć z organizmu szkodliwe produkty przemiany materii i wspiera mikrobiotę jelitową. Bakterie, wirusy, grzyby i inne mikroorganizmy znajdujące się w jelitach mają ogromne znaczenie dla funkcjonowania układu odpornościowego. Z tego względu, warto wzbogacić zdrową dietę o kiszonki z dobrymi bakteriami probiotycznymi. Dodatkowo, regularnie spożywając produkty poddane kiszeniu, spożywamy całkiem sporą dawkę witaminy C. Witamina C zawarta jest również w wielu innych produktach. Znaczne jej ilości posiada np. natka pietruszki, papryka czerwona, szpinak, truskawki, owoce dzikiej róży i kiwi. Równie istotna dla skutecznej ochrony immunologicznej jest witamina D, zwana również "witaminą słońca". Może być ona produkowana w organizmie pod wpływem światła słonecznego. Szczególnie ważna jest jej suplementacja w formie preparatów doustnych w okresie jesienno-zimowym, kiedy nasłonecznienie jest niewystarczające do efektywnej syntezy skórnej tego związku. Nie zapominajmy o włączeniu do diety czosnku i cebuli. Zawarte w nich substancje czynne wykazują właściwości przeciwbakteryjne i przeciwgrzybicze.

Badania jednoznacznie potwierdzają, że ruch (w szczególności ten na świeżym powietrzu) wzmacnia odporność organizmu. Zmniejsza częstość zapadania na infekcje dróg oddechowych i łagodzi ich przebieg. Warto pamiętać o byciu aktywnym nie tylko wiosną i latem, ale również w okresie jesienno-zimowym. Regularna aktywność fizyczna powoduje, że organizm człowieka wolniej się starzeje, a ryzyko pojawienia się wielu powszechnie występujących chorób znacząco spada. Dobroczynny wpływ na odporność ma też odpowiednia dawka snu i regeneracja. Żaden organizm nie jest w stanie intensywnie pracować przez długi czas. Aby wzmocnić odporność warto nauczyć się radzenia sobie ze stresem. Stres jest nieodłącznym elementem życia. Możemy jednak skutecznie go redukować. U części osób, dobrze sprawdzają się ćwiczenia relaksacyjne i techniki uważności. Są to efektywne, naturalne metody wzmacniające układ immunologiczny.

Co brać na odporność? Preparaty, które warto stosować

Chcąc wspierać organizm, wiele osób sięga po suplementy diety na odporność. Nigdy nie powinny być one stosowane w zastępstwie zdrowej diety. U części osób, mogą jednak ją uzupełniać w substancje, które są potrzebne do prawidłowej pracy systemu immunologicznego, a których może brakować w spożywanych posiłkach. Podczas chłodniejszych miesięcy lub przez cały rok, jeśli chronimy skórę przed słońcem stosując kosmetyki z filtrami UV, warto przyjmować preparaty z witaminą D. Jeżówka purpurowa również okazała się skuteczna w stymulowaniu układu odpornościowego i zmniejszeniu częstotliwości zapadania na infekcje dróg oddechowych. Znaleźć ją można m.in. w leku Succus Echinaceae Phytopharm. Jest to sok ze świeżego ziela jeżówki purpurowej, który może być stosowany przez osoby dorosłe i młodzież powyżej 12-ego roku życia.

Preparaty wspomagające odporność to również te, które zawierają cynk. Niedobór tego związku prowadzi m.in. właśnie do upośledzenia pracy systemu immunologicznego i większej podatności na zakażenia. Cynk znaleźć można w takich suplementach jak Bio-Cynk, Pharma Nord Bio-Selen + Cynk (selen również jest potrzebny do efektywnej ochrony przed różnego rodzaju drobnoustrojami), a także lekach: Zincas i Zincas Forte. Aby wzmocnić odpowiedź immunologiczną, można również wybrać środki, zawierające olej z wątroby rekina. Jednym z jego składników jest skwalen, czyli substancja która moduluje pracę systemu odpornościowego, a także chroni organizm przed wolnymi rodnikami i wpływa na utrzymanie skóry w dobrej kondycji. Istotnym składnikiem oleju z wątroby rekina, posiadającym właściwości immunomodulujące są też alkiloglicerole. Uważa się, że mogą być one skuteczne w zwalczaniu komórek nowotworowych i hamowaniu procesu nowotworowego. Olej z wątroby rekina znajduje się np. w kapsułkach Iskial i BioMarine 60 kapsułek.

Podsumowując, aby podnieść odporność warto sięgnąć po poniższe wskazówki:

1. Wprowadź do diety więcej świeżych warzyw, owoców i ryb, a zmniejsz spożycie słodyczy i przetworzonej żywności.
2. Regularnie jedz kiszonki.
3. Znajdź formę aktywności, którą lubisz i wpleć ją w plan dnia.
4. Jeśli jakość powietrza jest dobra, korzystaj z tego. Ruch na świeżym powietrzu, szczególnie jesienią i zimą to dobry sposób na hartowanie organizmu. Pamiętaj jedynie o odpowiednim ubiorze.
5. Wysypiaj się i zadbaj o regenerację organizmu.
6. Znajdź skuteczne strategie radzenia sobie ze stresem.

Przeczytaj również nasz artykuł, w którym przedstawiamy sposoby na wzmocnienie odporności u dziecka!

Podobne artykuły

TWÓJ KOSZYK W NAJLEPSZEJ CENIE ZBUDUJ SWÓJ KOSZYK PEŁEN PRODUKTÓW

Hello!

Twój koszyk jest pusty

Znajdź produkty i zbuduj swój koszyk zakupów. Im więcej potrzebnych Ci produktów dodasz, tym bardziej ekonomiczne będą Twoje zakupy! Załatwisz je szybciej, a my znajdziemy dla Ciebie najtańszy koszyk i najwygodniejsze opcje dostawy.

Bądź Smart i zyskuj!

Tutaj znajdziesz wszystkie informacje i korzyści. Odpowiemy na Twoje pytania i wyjaśnimy jak zrobić szybkie i tanie - mądre zakupy.

zobacz jak zyskać z hellosmart.pl