Jakie suplementy przy redukcji tkanki tłuszczowej?

Aby zmniejszyć wagę trzeba więcej kalorii spalać niż spożywać. W celu przyspieszenia osiągnięcia efektów wiele osób decyduje się na stosowanie preparatów, które podkręcą metabolizm i korzystnie wpłyną na przemiany tłuszczów. Jakie suplementy przy redukcji tkanki tłuszczowej są dostępne? Które substancje mogą pomóc w spalaniu nadmiaru tkanki tłuszczowej?

Jakie suplementy przy redukcji tkanki tłuszczowej?

Preparaty wspomagające spalanie tkanki tłuszczowej zawierają wiele, różnych składników aktywnych. Tylko nieliczne z nich rzeczywiście wpływają na metabolizm kwasów tłuszczowych i mogą być pomocne dla osób, chcących pozbyć się kilku dodatkowych kilogramów.

Spis treści:

Suplementy na spalanie tłuszczu – co zawierają?

Preparaty wzmagające redukcję tkanki tłuszczowej, określane są często jako tzw. "spalacze tłuszczu". Jest to dość popularna grupy suplementów diety, stosowana głównie przez osoby odchudzające się, chcące poprawić sylwetkę i przyspieszyć przemianę materii. W spalaczach tłuszczu znaleźć można takie substancje i ekstrakty jak:

  • kofeina,
  • kapsaicyna,
  • L-karnityna,
  • ekstrakt z gorzkiej pomarańczy,
  • ekstrakt z zielonej herbaty,
  • ekstrakt z tamaryndowca Garcinia cambogia,
  • ekstrakt z kurkumy,
  • kwasy omega-3.

Korzystanie z tych substancji w okresie redukcji tkanki tłuszczowej ma wspomóc proces odchudzania, przyspieszyć spalanie kwasów tłuszczowych i spowodować szybsze osiągnięcie oczekiwanych rezultatów. Preparaty podkręcające metabolizm, podwyższające ciepłotę ciała i przyspieszające spalanie tkanki tłuszczowej powinny być zawsze przyjmowane zgodnie z zaleceniami producenta. Nie należy stosować większych ilości tych środków, ponieważ może nieść to za sobą negatywne skutki zdrowotne. Nie wszyscy też mogą korzystać z powszechnie dostępnych spalaczy tłuszczu.

Ostrożność powinny zachować przede wszystkim osoby z nadciśnieniem tętniczym i innymi chorobami układu sercowo-naczyniowego. Na preparaty przyspieszające spalanie tkanki tłuszczowej powinni uważać też diabetycy. Niektóre zawarte w nich składniki wpływają na przemiany węglowodanów w organizmie i mogą oddziaływać na poziom cukru we krwi.

Kofeina a redukcja tkanki tłuszczowej

Kofeina jest dość częstym składnikiem preparatów stosowanych w trakcie redukcji. Jest przyjmowana nie tylko przez osoby odchudzające się, ale także trenujące. Kofeina dodaje energii i poprawia wydolność fizyczną organizmu. W jednym z badań, przeprowadzonym na niewielkiej grupie 15 mężczyzn wykazano, że przyjmowanie kofeiny 30 minut przed ćwiczeniami wywiera korzystny wpływ na kwasy tłuszczowe, przyspieszając ich spalanie. Uczestnicy badania spożywali 3 mg kofeiny na kg masy ciała. Preparaty zawierające kofeinę to np. Therm Line Fast, Singularis Superior kofeina + guarana, Metabol Fast i Shape Up Thermogenic.

Kofeina przyjmowana w nadmiarze może być przyczyną wystąpienia skutków ubocznych, takich jak przyspieszony rytm serca, bezsenność, bóle głowy, niepokój i nudności.

L-karnityna i jej wpływ na kwasy tłuszczowe

L-karnityna to substancja, która bierze udział w transportowaniu kwasów tłuszczowych do miejsc, w których pod wpływem różnych przemian wytwarzana jest dzięki nim energia. Pełni istotną rolę w metabolizmie tłuszczów, stąd jej suplementacja wśród osób aktywnych jest dość powszechna. Związek ten wspomaga regenerację mięśni po intensywnym wysiłku fizycznym i sprzyja zmniejszeniu tkanki tłuszczowej. Znaleźć go można w preparacie Kenay L-Karnityna Carnipure i Olimp L-karnityna plus, który zawiera również chrom, mający zmniejszać apetyt i zapobiegać podjadaniu. W innym suplemencie - Asystor Slim - oprócz L-karnityny znajdują się też wyciągi ziołowe, witaminy i składniki mineralne, które ogrywają ważną rolę w metabolizmie tłuszczów i węglowodanów.

Kapsaicyna a redukcja tkanki tłuszczowej

Kapsaicyna to kolejny "spalacz tłuszczu", który wchodzi w skład licznych suplementów diety. Ostre papryczki chili, a właściwie ich ziarenka, to główne źródło kapsaicyny. Suplementacja tej substancji może wspomóc odchudzanie organizmu. Kapsaicyna przyspiesza metabolizm i zwiększa termogenezę. W efekcie, nasilona zostaje redukcja tkanki tłuszczowej. Uważa się nawet, że kapsaicyna hamuje apetyt i ogranicza dzienne spożycie kalorii. Związek ten wykazuje również wiele innych prozdrowotnych właściwości. Działa przeciwzapalnie, łagodzi ból i może oddziaływać korzystnie na układ nerwowy.

Suplementy diety zawierające kapsaicynę to m.in. Be Slim Fast, Olimp SlimWOW! i Chili Fat Burner. U niektórych osób, preparat zawierający kapsaicynę może powodować zgagę, nudności, zwiększoną potliwość i uczucie gorąca. Nieprzekraczanie zalecanych ilości jest ważne dla bezpieczeństwa suplementacji.

Ekstrakt z zielonej herbaty i inne substancje wpływające na spalanie tłuszczu

W zielonej herbacie znajdują się takie związki jak kofeina, teofilina, teobromina, olejki eteryczne i polifenole. Zielona herbata jest jednym ze składników preparatów wspomagających redukcję masy ciała, oczyszczanie organizmu i przyspieszających przemianę materii. Można znaleźć ją w następujących suplementach: Olimp Zielona herbata, Allnutrition Green Tea i Holland & Barrett Super Greentea Diet. Mniej znane osobom będącym na diecie są suplementy zawierające ekstrakt z tamaryndowca malabarskiego Garcinia cambogia. Za jego właściwości odpowiada przede wszystkim jeden związek - kwas hydroksycytrynowy. Uważa się, że ogranicza on syntezę kwasów tłuszczowych i może pomóc w redukcji wagi. Składnik ten znajduje się w takich preparatach jak: Be Slim Garcinia Cambogia, Singularis Garcinia Cambogia HCA i A-Z Garcinia Plus.

W składzie "spalaczy tłuszczu" możemy znaleźć również ekstrakt z gorzkiej pomarańczy. Przypisuje się mu działanie nasilające procesy spalania tkanki tłuszczowej, zmniejszające apetyt i w dalszej kolejności pomagające pozbyć się nadprogramowych kilogramów. Uważa się, że korzystny wpływ na przemiany tłuszczów w organizmie może mieć też kurkuma, która wspomaga proces trawienia i wchłaniania składników odżywczych z przewodu pokarmowego, zielona kawa i chitozan, który ogranicza wchłanianie tłuszczów.

Redukcja tkanki tłuszczowej - kompleksowe podejście

Nawet najlepsze suplementy raczej nie spowodują spektakularnych efektów, jeśli nie połączymy ich stosowania ze zmianami nawyków żywieniowych i regularną aktywnością fizyczną. Chcąc pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej trzeba pamiętać o deficycie kalorycznym i przyjmowaniu mniejszej ilości kalorii w stosunku do tej, którą jesteśmy w stanie spalić. Zdrowy sposób odżywiania się, oparty na dostarczaniu do organizmu wszystkich potrzebnych składników odżywczych w odpowiedniej ilości to najlepszy sposób na uzyskanie wymarzonej sylwetki.

Regularny wysiłek fizyczny zwiększa wydatek energetyczny organizmu. W trakcie treningu aerobowego rośnie zapotrzebowanie na energię, która wytwarzana jest z nagromadzonych zapasów tłuszczu. Polecane formy aktywności to m.in. szybki marsz, bieganie, jazda na rowerze, pływanie, nordic walking i ćwiczenia na orbitreku. Rodzaj ćwiczeń trzeba dobrać w oparciu o kondycję i preferencje konkretnej osoby. Jeśli prowadzimy siedzący tryb życia i stronimy od wysiłku fizycznego, nawet regularny szybki spacer podkręci tempo przemiany materii i pomoże w redukcji nadmiaru tkanki tłuszczowej w naszym organizmie. 

Suplementy wspomagające pozbycie się kwasów tłuszczowych mogą stanowić uzupełnienie zmian w stylu życia. Niektórzy uważają, że "spalaczy tłuszczy" nie warto stosować w początkowym okresie redukcji. Ma to wynikać z faktu, że już samo wprowadzenie ulepszeń w sposobie odżywiania się i regularny wysiłek wystarczająco pobudzają metabolizm i przyspieszają spalanie tłuszczu. Zaleca się więc korzystanie ze spalaczy dopiero po pewnym czasie, gdy organizm przyzwyczai się do nowego trybu i będzie potrzebował dodatkowych bodźców dla wzmocnienia redukcji tkanki tłuszczowej. Jako dodatek do zbilansowanej diety i zdrowego stylu życia, suplementy wspomagające spalanie tłuszczu mogą pomóc uzyskać zamierzone efekty.

 

Bibliografia:
1.    Ramirez-Maldonado M., Jurado-Fasoli L., del Coso J., et al, Caffeine increase maximal fat oxidation during a graded exercise test: is there a diurnal variation?, J Int Soc Sports Nutr, 17, 5 (2021), doi: 10.1186/s12970-020-00400-6
2.    Rogers J., Urbina S.L., et al, Capsaicinoids supplementation decreases percent body fat and fat mass: adjustment using covariates in a post hoc analysis, BMC Obes, 2018, 5, 22, 10.1186/s40608-018-0197-1

Podobne artykuły

KOSZYKOMAT - TWÓJ KOSZYK W NAJLEPSZEJ CENIE
Wybierz koszyk i przejdź do realizacji zamówienia Dodaj produkty do koszyka i wybierz najkorzystniejszą ofertę

Hello!

Twój koszyk jest pusty

Znajdź produkty i zbuduj swój koszyk zakupów. Im więcej potrzebnych Ci produktów dodasz, tym bardziej ekonomiczne będą Twoje zakupy! Załatwisz je szybciej, a my znajdziemy dla Ciebie najtańszy koszyk i najwygodniejsze opcje dostawy.

Bądź Smart i zyskuj!

Tutaj znajdziesz wszystkie informacje i korzyści. Odpowiemy na Twoje pytania i wyjaśnimy jak zrobić szybkie i tanie - mądre zakupy.

zobacz jak zyskać z hellosmart.pl