Jak skutecznie rzucić palenie? 7 porad

2022-04-05

Rzucenie palenia jest dla większości palaczy trudnym i długotrwałym procesem. Z uwagi na szkody, jakie palenie papierosów wyrządza w organizmie, warto podjąć się tego zadania. Przedstawiamy najlepsze metody na skuteczne rzucenie palenia.

Jak skutecznie rzucić palenie? 7 porad

Polecamy

Jak skuteczne rzucić palenie? 7 porad

Z danych z roku 2017 wynika, że co 3. osoba w Europie między 25. a 39. rokiem życia nałogowo pali papierosy. Średnia długość życia palaczy ulega skróceniu o ok. 10 lat w porównaniu z osobami niepalącymi. 

Spis treści:

Dlaczego rzucanie palenia jest takie trudne?

Większość osób zdaje sobie sprawę z tego, jak negatywnie palenie papierosów wpływa na pracę całego organizmu. Palacze narażeni są w znacznie większym stopniu na zawał sera, udar mózgu, nowotwór płuc, gardła, żołądka, nadciśnienie, problemy z poczęciem, impotencję, spadek gęstości kości i przedwczesne starzenie się skóry. Mimo świadomości tych skutków palenia papierosów, dla wielu osób zerwanie z nałogiem jest bardzo trudne, a niejednokrotnie mimo zaprzestania palenia, po jakimś czasie dochodzi do nawrotu choroby. Nikotynizm jest bowiem uważany za chorobę przewlekłą i skłonną do nawracania. 

Palenie tytoniu szybko prowadzi do uzależnienia. Zerwanie z nałogiem nie jest już takie łatwe, o czym przekonuje się wiele osób, podejmujących próby rzucenia nikotyny. Dlaczego tak trudno jest rzucić palenie?
•    Nikotyna ma duży potencjał uzależniający. Jest to związek psychoaktywny, który wpływa na ośrodkowy układ nerwowy. 
•  Zapalenie papierosa aktywuje w mózgu układ nagrody. Następuje wyrzut dopaminy i pojawia się uczucie przyjemności. Aktywacji ulega też układ opioidowy. 
•    Początkowo pojawia się tzw. wzmocnienie pozytywne - palacz sięga po kolejne papierosy aby znów doświadczyć przyjemnych doznań płynących z palenia. Z czasem pojawia się jednak tzw. wzmocnienie negatywne. Organizm potrzebuje kolejnych dawek nikotyny, aby uniknąć objawów głodu nikotynowego.
•    Z paleniem tytoniu związany jest też rozwój tolerancji organizmu na działanie nikotyny. Organizm potrzebuje coraz większej dawki tej substancji, aby uzyskać oczekiwany efekt.

Dla wielu osób, palenie papierosów to również pewien element stylu życia. Szybko staje się sposobem na radzenie sobie ze stresem i napięciem. Poniżej przedstawiamy 7 skutecznych metod, dzięki którym rzucenie palenia będzie łatwiejsze.

1. Poznaj mechanizm uzależniający nikotyny

Dowiedz się jak najwięcej o tym, w jaki sposób nikotyna wpływa na organizm i odczuwanie przyjemności z palenia papierosów. Poznaj objawy głodu nikotynowego, które pojawiają się po odstawieniu papierosów. Im większą posiądziesz wiedzę w tym temacie i im lepiej zrozumiesz cały proces, tym mniej rzeczy zaskoczy Cię podczas zrywania z nałogiem. Sama świadomość tego, jakie objawy odstawienia mogą się pojawić, daje szansę przygotowania sobie zawczasu odpowiednich strategii, które zastąpią sięganie po papierosa. 

2. Zrób listę powodów, ze względu na które chcesz rzucić palenie

Warto mieć pod ręką listę powodów, które motywują Cię do tego, aby przestać palić. Możesz wziąć pod uwagę zarówno chęć zadbania o swój stan zdrowia, jak i bliskich Ci osób niepalących. Szacuje się, że średnio o 12. osoba, której zgon ma związek z paleniem papierosów jest palaczem biernym. Warto spokojnie przeanalizować wszystkie aspekty, które mogą stanowić powód do tego, aby rzucić palenie. Może to być również nieprzyjemny zapach roznoszący się w pomieszczeniu lub woń ubrań, przebarwienia na zębach do których często dochodzi u osób palących, a także chęć budowania oszczędności, poprawy wydolności fizycznej organizmu czy zwiększenie szans na poczęcie dziecka. 

3. Wyznacz sobie dzień wypalenia ostatniego papierosa

W zaprzestaniu palenia pomocne dla wielu osób jest wyznaczenie konkretnej daty odstawienia nikotyny. W oczekiwaniu na ten dzień warto starać się stopniowo zmniejszać ilość wypalanych papierosów. Do nadejścia tej ważnej daty przygotuj się w miarę możliwości na wystąpienie objawów odstawienia. Zwiększona drażliwość, zmęczenie, bóle głowy, wzrost apetytu, zwiększone ciśnienie krwi i spadek wydolności fizycznej to częste objawy głodu nikotynowego. Zastanów się też nad tym, jakie sytuacje skłaniają Cię do sięgnięcia po papierosa i w jaki sposób możesz się z nimi zmierzyć, kiedy przestaniesz palić. Warto pamiętać o tym, że dla wielu osób palenie tytoniu postrzegane jest jako skuteczny sposób na odstresowanie się. Jednak w rzeczywistości, odwraca ono jedynie chwilowo naszą uwagę od problemu.

4. Motywuj się stale do rzucenia palenia

Zauważaj jak najwięcej zmian, które pojawiają się po rzuceniu palenia. Mogą to być nawet drobne rzeczy: świeższy oddech, zaoszczędzanie coraz większej kwoty dzięki zaprzestaniu kupowania paczek papierosów, a także ostrzejsze odczuwanie smaków i zapachów. Z czasem zaobserwujesz też poprawę wyglądu skóry, wzrost wydolności organizmu, ustąpienie kaszlu i duszności. Oczywiście warto brać pod uwagę również te zmiany, których nie widać gołym okiem. Już w ciągu pierwszej doby od momentu rzucenia palenia poziom tlenku węgla w organizmie ulega unormowaniu. W kolejnych tygodniach poprawia się funkcjonowanie serca i płuc. Stopniowo spada ryzyko zgonu związane z paleniem.

5. Unikaj sytuacji, w których trudno Ci będzie wytrwać w rzucaniu palenia

Jest to ważne przede wszystkim na początku drogi ze zrywaniem z nałogiem. Warto uświadomić sobie jakie miejsca lub towarzystwo jakich osób często wyzwala chęć i potrzebę sięgnięcia po papierosa. Jeśli chcesz stanowczo rzucić palenia, unikaj sytuacji, w których może być Ci wyjątkowo trudno wytrzymać w postanowieniu.

6. Szukaj wsparcia

Aby skutecznie rzucić palenie warto poprosić o wsparcie bliską osobę. Pomoże ona przejść przez ten trudny okres odzwyczajania organizmu od działania nikotyny. Łatwiej też zyskać zrozumienie, jeśli osoby z najbliższego otoczenia będą świadome występowania objawów odstawienia, które wpływają na życie rodzinne. Można poszukać też specjalnych poradni pomagających rzucić palenie.

7. Wspomóż się farmakoterapią

Jeśli mimo silnej woli i wysokiej motywacji trudno jest Ci odstawić papierosy, wypróbuj nikotynową terapię zastępczą lub leki z cytyzyną. Farmakoterapia zwiększa szanse na zerwanie z tym wyniszczającym organizm nałogiem. Największą skutecznością w terapii uzależnienia od nikotyny cechują się takie leki jak Recigar, Tabex i Desmoxan. Łagodzą one głód nikotynowy, który pojawia się kiedy rzucasz palenie. Dzięki nim, proces ten może przebiegać łatwiej i nie powodować tak uciążliwych dolegliwości. Nikotynowa terapia zastępcza również pomaga wyciszyć odczuwane objawy, stopniowo zmniejszając dawkę nikotyny, której domaga się organizm. Nikotynę można znaleźć w pastylkach do ssania Niquitin, plastrach tej samej marki, a także gumach do żucia Nicorette, dostępnych w różnych wariantach smakowych oraz aerozolu Nicorette Spray.

Rzucenie palenia nie jest łatwe, ale jest możliwe. Warto jak najlepiej się do niego przygotować i wyposażyć we wszelkie dostępne narzędzia, które pomogą wytrwać podczas wychodzenia z uzależnienia od nikotyny. Korzyści z rozstania się z nałogiem jest tak wiele, że naprawdę warto podjąć próbę całkowitego i trwałego zaprzestania palenia. Dłuższe życie swoje i członków najbliższej rodziny w dobrym zdrowiu to najlepsza nagroda za trud włożony w leczenie uzależnienia.

Podobne artykuły

TWÓJ KOSZYK W NAJLEPSZEJ CENIE ZBUDUJ SWÓJ KOSZYK PEŁEN PRODUKTÓW

Hello!

Twój koszyk jest pusty

Znajdź produkty i zbuduj swój koszyk zakupów. Im więcej potrzebnych Ci produktów dodasz, tym bardziej ekonomiczne będą Twoje zakupy! Załatwisz je szybciej, a my znajdziemy dla Ciebie najtańszy koszyk i najwygodniejsze opcje dostawy.

Bądź Smart i zyskuj!

Tutaj znajdziesz wszystkie informacje i korzyści. Odpowiemy na Twoje pytania i wyjaśnimy jak zrobić szybkie i tanie - mądre zakupy.

zobacz jak zyskać z hellosmart.pl